Zasady udostępniania dokumentacji medycznej
Upoważnionymi do odbioru dokumentacji medycznej są:
- pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy;
- osoba upoważniona przez pacjenta;
- uprawniony organ lub podmiot;
- po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie
upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu
pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym; dokumentacja medyczna jest
udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwiła się
inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia (art. 26 ust.2
ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta)
Dokumentacja medyczna udostępniana jest w formie:
- do wglądu (także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia) na miejscu, pod
nadzorem osoby uprawnionej do udostępniania dokumentacji medycznej, w tym:
pracownika rejestracji, pracownika sekretariatu medycznego, lekarza
prowadzącego/lekarza dyżurnego, z zapewnieniem możliwości sporządzenia
notatek lub zdjęć. Dotyczy to zarówno dokumentacji papierowej, jak i
prowadzonej w formie elektronicznej;
- poprzez sporządzenie kopii (wyciągów, odpisów) dokumentacji papierowej oraz
wydruku z dokumentacji elektronicznej lub kopii wyników badań na nośnikach
elektronicznych;
- poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu
po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów
powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby
spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
- na informatycznym nośniku danych.
Udostępnianie dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna udostępniana jest na wniosek złożony w formie
- pisemnej,
- ustnej lub telefonicznej po uprzedniej weryfikacji tożsamości
Pacjent może skorzystać z gotowego Wniosku o wydanie dokumentacji medycznej.
Wniosek o wydanie dokumentacji medycznej można składać:
- w sekretariacie medycznym oddziału lub rejestracji poradni w godzinach od
8.00 do 14.30 od poniedziałku do piątku;
- przesłać na adres: NU-MED GRUPA SA, ul. Królewiecka 146, 82-300 Elbląg;
- przesłać drogą elektroniczną na adres: sekretariat@nu-med.pl
W przypadku odbioru dokumentacji medycznej przez osobę inną niż pacjent lub osoba
wskazaną w dokumentacji medycznej (w Karcie upoważnień i zgód) należy dodatkowo
złożyć Upoważnienie do wydania dokumentacji medycznej.
Sposób odbioru dokumentacji medycznej:
- odbiór osobisty lub przez osobę upoważnioną następuje w godzinach: 8.00 –
15.00, od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem świąt) w sekretariacie
medycznym oddziału lub rejestracji poradni
- na prośbę wnioskodawcy dokumentacja medyczna zostaje wysłana listem
poleconym
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Rejestracji Centrum Radioterapii i Usprawniania, tel. 55 2358900 - 01
Pacjenci lub osoby upoważnione, które chcą uzyskać dokumentację medyczną z planu
Leczenia lub wynik TK do planowania, mogą zgłaszać prośbę przez formularz
kontaktowy (załącznik) lub pod numerem CALL CENTER.
tel. 32 420 10 20
e-mail: Katowice-sekretariat@nu-med.pl
Pacjent lub osoba upoważniona ustala bezpośrednio z sekretariatem formę
przekazania dokumentacji (skan, płyta CD) oraz sposób jej przekazania.
Dokumentację możemy przekazać:
- pocztą tradycyjną (pierwsza kopia dokumentacji jest darmowa),
- online - w formie zaszyfrowanego dożywotniego dostępu chmury lub linku,
- bezpośrednio w NU- MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej w
Katowicach.
Przed wydaniem dokumentacji pacjent zobligowany jest do dostarczenia (skanem
klub fizycznie) formularza zgody.
W przypadku kiedy pacjent lub osoba upoważniona chcą uzyskać pełną dokumentację
proszeni są o kontakt z działem dokumentacji medycznej UCK SUM
https://www.uck.katowice.pl/udostepnianie-dokumentacji-medycznej
lub
tel. 32 3581 228
e-mail: poczta@uck.katowice.pl
Zarówno NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej w Katowicach, jak i
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im.prof. K.Gibińskiego SUM w Katowicach, ściśle
współpracują w zakresie przekazywania dokumentacji medycznej.
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Sekretariacie Medycznym, tel. 32 420 10 20
Kontakt ws. dokumentacji medycznej z Sekretariatem Specjalistycznego Szpitala
Onkologicznego NU-MED w Tomaszowie Mazowieckim e-mail: sekretariat.tomaszow@nu-med.pl
lub telefonicznie, pod numerem: 44 786 81 50
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Sekretariacie SSO, tel. 44 786 81 50
Zasady udostępniania dokumentacji medycznej
Upoważnieni do odbioru dokumentacji medycznej:
Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych ma obowiązek udostępnić dokumentację
medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, osobie upoważnionej
przez pacjenta, upoważnionym organom, po śmierci pacjenta prawo wglądu
w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia –
upoważnienie do odbioru dokumentacji.
Formy udostępniania dokumentacji medycznej:
Dokumentacja medyczna może zostać udostępniona:
- do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia,
- w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych
czynności ratunkowych,
- w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych,
- z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom
możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć,
- przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku,
- przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu
po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów
powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby
spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta, za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej,
- na informatycznym nośniku danych.
Dokumentacja medyczna jest udostępniana na podstawie pisemnego wniosku:
złożonego osobiście w Sekretariacie Medycznym, przesłanego mailowo na adres :
paulina.galka@nu-med.pl, rejestracja.zamosc@nu-med.pl, przesłanego listownie na
adres: NU-MED Aleje Jana Pawła II 10, 22-400 Zamość
Kontakt: Sekretariat medyczny nr tel: 84 535 9 860
Terminy realizacji wniosków :
Odbiór osobisty lub odbiór przez osobę upoważnioną – do 3 dni od momentu
złożenia wniosku, wysyłka pocztą – do 14 dni od momentu złożenia wniosku.
Poprawnie wypełniony wniosek powinien zawierać:
- datę wypełnienia wniosku,
- dokładne dane osobowe i adresowe wnioskodawcy: imię, nazwisko, PESEL, kod
pocztowy, poczta, ulica, numer domu, miasto,
- dane kontaktowe do wnioskodawcy: numer telefonu lub adres email,
W przypadku składania wniosku jako osoba upoważniona:
- upoważnienie pacjenta, jeśli nie znajduje się w dokumentacji,
- nazwę Pracowni, w której wykonano badanie,
- nr badania, z którego ma być udostępniona dokumentacja medyczna
Rodzaj dokumentacji:
- opis badania,
- płyta CD z dokumentacją obrazową
Sposób odbioru dokumentacji medycznej:
- wnioskowaną dokumentację proszę wysłać na wskazany adres,
- wnioskowaną dokumentację odbiorę osobiście,
- dokumentację proszę wydać osobie upoważnionej przeze mnie na podstawie
pisemnego upoważnienia zawierającego co najmniej imię i nazwisko oraz nr
dowodu osobistego osoby upoważnionej,
- podpis osoby wnioskującej – w przypadku przesyłania prośby mailowo prosimy
dołączenie skanu wniosku wraz z podpisem.
Dokumentacja medyczna informacje dodatkowe:
Każdy podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest zobowiązany do:
- prowadzenia i przechowywania dokumentacji medycznej pacjenta
- zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna pacjenta jest własnością podmiotu udzielającego świadczeń
zdrowotnych.
Dokumentacja medyczna może być udostępniana także:
- innym podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli jest ona
niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych ,
- organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu
zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie
niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności
kontroli i nadzoru,
- ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym,
prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej,
w związku z prowadzonym postępowaniem,
- uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, – jeżeli badanie,
którego dotyczy dokumentacja, zostało przeprowadzone na ich wniosek,
- organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności –
w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
- podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych – w zakresie niezbędnym do
prowadzenia rejestrów, zakładom ubezpieczeń – za zgodą pacjenta,
- lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury
oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów
o akredytacji w ochronie zdrowia – w zakresie niezbędnym do jej
przeprowadzenia
- szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach
naukowych – bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających
identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
Przechowywanie dokumentacji medycznej:
Dokumentacja medyczna powinna być przechowywana przez okres 20 lat (licząc od
końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu).
Wyjątki
dotyczą:
- dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia
ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat (licząc od
końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon),
- zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta,
które są przechowywane przez okres 10 lat (licząc od końca roku
kalendarzowego,w którym wykonano zdjęcie),
- skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres
5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia
będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia),
- dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia drugiego roku życia,
która jest przechowywana przez okres 22 lat.
Po upływie określonego powyżej czasu dokumentacja medyczna powinna zostać
zniszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła.
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Sekretariacie Medycznym, tel. 84 535 9 860